keyboard_arrow_up

Consiliul Local Timisoara

Hotararea 146/25.03.2014 privind modalitatea de parcare în centre comerciale şi reglementarea ridicării, transportului şi depozitării unor vehicule

25.03.2014

Hotararea Consiliului Local 146/25.03.2014
privind modalitatea de parcare în centre comerciale şi reglementarea ridicării, transportului şi depozitării unor vehicule


Consiliul Local al Municipiului Timisoara

Având în vedere Referatul nr. SC2014- 7503 / 24.03.2014 - al Primarului Municipiului Timişoara, domnul NICOLAE ROBU;
Având în vedere expunerea de motive a domnului consilier Alfred Simonis;
Având în vedere avizele Comisiei pentru studii, prognoze, economie, buget, finanţe, impozite şi taxe, Comisiei pentru dezvoltare urbanistică, amenajarea teritoriului şi patrimoniu, Comisiei pentru administrarea domeniului public şi privat, servicii publice şi comerţ, regii autonome şi societăţi comerciale, Comisiei pentru administraţie locală, juridică, ordine publică, drepturile omului şi probleme ale minorităţilor şi Comisiei pentru cultură, ştiinţă, învăţământ, sănătate, protecţie socială, turism, ecologie, sport şi culte din cadrul Consiliului Local al Municipiului Timişoara;
În conformitate cu prevederile Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, modificată şi completată, precum şi prevederile Regulamentului de aplicare a Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1391/2006;
Având în vedere prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 71/2002 privind organizarea si functionarea serviciilor publice de administrare a domeniului public si privat de interes local şi prevederile Reglementarilor-cadru de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 71/2002 privind organizarea si functionarea serviciilor publice de administrare a domeniului public si privat de interes local, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 955/2004;
În conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 147/1992 privind blocarea, ridicarea, transportul, depozitarea si eliberarea autovehiculelor sau remorcilor stationate neregulamentar pe drumurile publice;
Având în vedere prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, modificată şi completată;
Conform prevederilor art. 1 alin.(1), art. 3 lit. b), art. 4, art. 33 din Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997, modificată şi completată;
Conform art. 1 alin. (2) şi art. 3 alin. (2) din Legea nr. 51/2006 privind serviciile comunitare de utilitati publice;
Având în vedere prevederile art. 33 alin. (1) şi (3) şi Anexa 5, pct. 5.3.1. şi pct. 5.3.3. din Regulamentul general de urbanism aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 525/1996;
În conformitate cu prevederile art. 36 alin (1) şi (2) lit. b) şi d) şi alin. (6), lit. a), pct. 11, 13, 16 şi 19 din Legea nr. 215/2001 privind administratia publică locală, modificată şi completată;
În temeiul art. 45 din Legea nr. 215/2001 privind administraţia publică locală, republicată şi modificată;


HOTARASTE

Art. 1: (1) Toate centrele comerciale au obligaţia să deschidă parcările pentru clienţii acestora sau să controleze accesul acestora prin bariere.
(2) În cazurile de mai sus centrele comerciale au obligaţia de a înştiinţa clienţii cu privire la modalitatea de parcare, respectiv perioada de timp oferită pentru parcarea vehiculelor clienţilor, precum şi sancţiunile în caz de neconformare.

Art. 2: Se interzice blocarea, ridicarea, transportul şi depozitarea vehiculelor de alte unităţi cu excepţia celor autorizate de Primăria Municipiului Timişoara .

Art. 3: Se interzice depozitarea vehiculelor ridicate în alte spaţii decât cele aprobate de către Primăria Municipiului Timişoara.

Art. 4: Nerespectarea prevederilor art. 1, art. 2 şi art. 3 se sancţionează contraveţional cu amendă de la 2.000 - 2.500 lei.

Art. 5: Cu aducerea la îndeplinire a prezentei hotărâri se încredinţează Direcţia Tehnică din cadrul Primăriei Municipiului Timişoara, Direcţia Poliţiei Locale şi Poliţia Rutieră.

Art. 6: Prezenta hotărâre se comunică:
- Instituţiei Prefectului - Judeţul Timiş;
- Primarului Municipiului Timişoara;
- Serviciului Juridic;
- Direcţiei Economice;
- Direcţiei Urbanism;
- Instituţiei Arhitectului Şef;
- Direcţiei Clădiri, Terenuri şi Dotări Diverse;
- Direcţiei Instituţii Şcolare, Medicale, Sportive şi Culturale;
- Direcţiei Tehnice;
- Direcţiei de Mediu;
- Direcţiei Comunicare;
- Direciei Dezvoltare;
- Direcţiei Poliţiei Locale;
- Biroului Managementul Calităţii;
- Corpului de Control şi Antifraudă al Primarului;
- Biroului Audit;
- Poliţiei Rutiere;
- Mass- media locale.


Presedinte de sedinta
CIPRIAN JICHICI CONSILIER DAN DIACONU CONSILIER VASILE RUŞEŢ CONSILIER GRIGORE GRIGOROIU
Contrasemneaza
P. SECRETAR SIMONA DRĂGOI

Atasament: Referat.pdf

Cod FO 53-01, ver. 2

REFERAT

privind modalitatea de parcare în centrele comerciale şi reglementarea ridicării, transportului şi depozitării unor vehicule

După anul 1990, numărul vehiculelor a crescut foarte mult, iar parcarea a devenit o problemă mare pentru fiecare posesor de vehicul. Studiile de trafic evidenţiază creşterea semnificativă a valorilor de trafic, nu numai pe trama majoră, ci şi pe drumurile de legătură, cele de importanţă locală, care până acum nu au contat semnificativ în desfăşurarea traficului, ca elemente componente ale grafului asociat reţelei.

Din studii rezultă că un autoturism este în mişcare aproximativ 45 min/zi (valoare medie) în restul timpului acesta este staţionar. Astfel staţionările şi parcările în zonele centrale, centre comerciale şi în cartierele de locuit au devenit tot mai dificile. Drept urmare traficul rutier dinamic şi cel staţionar (parcările şi staţionările) sunt într-o strânsă corelaţie cu interesele de deplasare şi cu reţeaua rutieră a oraşului (structură, stare, etc.).

Conform art. 1 alin. (1) din OG nr. 43/1997, modificată şi completată, stabileşte că regimul drumurilor reglementează în mod unitar administrarea drumurilor publice şi private, dobândirea şi folosirea terenurilor, conducerea, coordonarea şi controlul activităţilor în legătura cu drumurile publice. Administrarea drumurilor publice şi private are ca obiect proiectarea, construirea, modernizarea, reabilitarea, repararea, întreţinerea şi exploatarea drumurilor.

Drumurile de utilitate privată sunt definite de art. 3 lit. b) din OG nr. 43/1997 ca fiind drumuri destinate satisfacerii cerinţelor proprii de transport rutier şi pietonal spre obiective economice, forestiere, petroliere, miniere, agricole, energetice, industriale şi altele asemenea, de acces în incinte, ca şi cele din interiorul acestora, precum şi cele pentru organizarile de şantier; ele sunt administrate de persoanele fizice sau juridice care le au în proprietate sau în administrare.

Potrivit art. 4 din OG nr. 43/1997 din punct de vedere al circulaţiei drumurile se împart in: a) drumuri deschise circulaţiei publice, care cuprind toate drumurile publice şi acele drumuri de utilitate privată care asigura, de regula, accesul nediscriminatoriu al vehiculelor şi pietonilor; b) drumuri închise circulaţiei publice, care cuprind acele drumuri de utilitate privată care servesc obiectivelor la care publicul nu are acces, precum şi acele drumuri de utilitate publica închise temporar circulaţiei publice.

Art. 33 din OG nr. 43/1997 precizează că autorităţile administraţiei publice locale împreună cu Poliţia rutieră au obligaţia de a reglementa circulaţia, parcarea, staţionarea şi oprirea pe străzi a vehiculelor. Parcarea în localităţi se asigura de către administraţia publica locală în locuri special amenajate, în afară benzilor de circulaţie şi a trotuarelor, amplasate de comun acord cu Poliţia rutieră.

Serviciile comunitare de utilităţi publice sunt definite (conform art. 1 alin. (2) din Legea nr. 51/2006 privind serviciile comunitare de utilităţi publice) ca totalitatea acţiunilor şi activităţilor reglementate, prin care se asigură satisfacerea nevoilor de utilitate şi interes public general ale colectivităţilor locale, cu privire la:

ROMANIA JUDEŢUL TIMIŞ MUNICIPIUL TIMIŞOARA DIRECŢIA TEHNICĂ SERVICIUL TRANSPORT ŞI SIGURANŢA CIRCULAŢIEI BIROUL TRANSPORT NR.

APROBAT PRIMAR

Nicolae Robu

Bd. C.D. Loga nr. 1, 300030 Timişoara, tel: +40 256 408 300, fax:+40 256 490 635 e-mail: [email protected] internet: www.primariatm.ro

Cod FO 53-01, ver. 2

-alimentarea cu apă, canalizarea şi epurarea apelor uzate, colectarea, canalizarea şi evacuarea apelor pluviale; -producţia, transportul, distribuţia şi furnizarea de energie termică în sistem centralizat; -salubrizarea localităţilor; -iluminatul public; -transportul public local; -administrarea domeniului public şi privat al unităţilor administrativ-teritoriale, precum şi altele asemenea.

În organizarea, funcţionarea şi dezvoltarea serviciilor de utilităţi publice interesul general al comunităţilor locale este prioritar. Prevederile prezentei legi vizează satisfacerea cât mai completă a cerinţelor utilizatorilor, protejarea intereselor acestora, întărirea coeziunii economico-sociale la nivelul comunităţilor locale, precum şi dezvoltarea durabilă a unităţilor administrativ-teritoriale (art. 3 alin. (2) din Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006).

Potrivit art. 33 alin. (1) şi (3) din Regulamentul general de urbanism aprobat prin HG nr. 525/1996, Autorizarea executării construcţiilor care, prin destinaţie, necesita spaţii de parcare se emite numai dacă exista posibilitatea realizării acestora în afară domeniului public. Suprafeţele parcajelor se determina în funcţie de destinaţia şi de capacitatea construcţiei, conform anexei nr. 5 la prezentul regulament.

Conform Anexei 5, pct. 5.3.1. şi pct 5.3.3., pentru construcţiile comerciale vor fi prevăzute locuri de parcare pentru clienţi, după cum urmează: ●● un loc de parcare la 200 mp suprafaţa desfăşurata a construcţiei pentru unităţi de pana la 400 mp; ●● un loc de parcare la 100 mp suprafaţa desfăşurata a construcţiei pentru unităţi de 400-600 mp; ●● un loc de parcare la 50 mp suprafaţa desfăşurata a construcţiei pentru complexuri comerciale de 600-2.000 mp; ●● un loc de parcare la 40 mp suprafaţa desfăşurata a construcţiei pentru complexuri comerciale de peste 2.000 mp. - La acestea se vor adauga spaţiile de parcare sau garare a vehiculelor proprii, care pot fi amplasate independent de parcajele clienţilor.

Serviciul pentru administrarea domeniului public şi privat este reglementat prin Ordonanţa Guvernului nr.71/2002 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor publice de administrare a domeniului public şi privat de interes local, si Hotărârea Guvernului nr. 955/2004 pentru aprobarea reglementărilor-cadru de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 71/2002 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor publice de administrare a domeniului public şi privat de interes local Potrivit prevederilor O.G. nr.71/2002 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor publice de administrare a domeniului public şi privat de interes local, acestea sunt destinate satisfacerii unor nevoi ale comunităţii locale, contribuie la ridicarea gradului de civilizaţie şi confort al acestora şi se grupează după obiectul activităţilor şi acţiunilor de utilitate publică şi interes public local.

Potrivit art. 128 alin. (1) lit. d) din OUG nr. 195/2002 autoritatile administratiei publice locale stabilesc reglementari referitoare la regimul de acces si circulatie, stationare si parcare pentru diferite categorii de vehicule, cu avizul politiei rutiere.

De asemeneam, redăm prevederile Hotărârii Guvernului nr. 147/1992: ,, ART. 1 Autovehiculele sau remorcile stationate neregulamentar pot fi blocate sau ridicate,

transportate şi depozitate în spaţii de parcare fixate de primării, pînă la eliberarea acestora proprietarilor.

ART. 2

Cod FO 53-01, ver. 2

Constatarea stationarii neregulamentare a autovehiculelor sau remorcilor se efectuează de ofiţerii sau subofiterii de poliţie, de primari, precum şi de împuterniciţii consiliului local pe raza căruia s-a petrecut fapta contravenţională, care aplica şi sancţiunea, conform prevederilor legale în vigoare.

Agenţii constatatori prevăzuţi la alin. 1 dispun în scris măsurile de blocare sau ridicare a vehiculelor prevăzute la art. 1 şi asista la aceste operaţiuni.

ART. 3 Blocarea, ridicarea, transportul şi depozitarea autovehiculelor se efectuează de unităţile

autorizate prin dispoziţia primarului. ART. 4 Unităţile autorizate potrivit art. 3 răspund pentru eventualele avarii cauzate

autovehiculelor, în condiţiile prevăzute de lege. ART. 5 Deblocarea ori restituirea autovehiculelor sau remorcilor se efectuează de unităţile

autorizate, după ce se face dovada achitării amenzii contravenţionale şi a taxei speciale stabilite de consiliul local, potrivit legii, precum şi a cheltuielilor reprezentind contravaloarea operaţiunilor efectuate”. Art. 64 din OUG nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, modificată şi completată, stipulează următoarele: ,,(1) Politia rutiera poate dispune ridicarea vehiculelor stationate neregulamentar pe partea carosabila. Ridicarea si depozitarea vehiculelor in locuri special amenajate se realizeaza de catre administratiile publice locale sau de catre administratorul drumului public, dupa caz. (2) Contravaloarea cheltuielilor pentru ridicarea, transportul si depozitarea vehiculului stationat neregulamentar se suporta de catre detinatorul acestuia. (3) Ridicarea vehiculelor dispusa de politia rutiera in conditiile prevazute la alin. (1) se realizeaza potrivit procedurii stabilite prin regulament”.

Ţinând cont de aceste aspecte se impune aprobarea unei hotărâri care să asigure satisfacerea nevoilor de utilitate şi interes public general ale colectivităţilor locale şi să aibe efect direct sau indirect, asupra calitatii vietii si asupra calitatii mediului.

Având în vedere prevederile legale în vigoare, precum şi cele prezentate mai sus, considerăm că sunt întrunite condiţiile pentru a supune spre aprobarea C.L.M. Timişoara, reglementarea ridicării, transportului şi depozitării unor vehicule.

VICEPRIMAR, P. SECRETAR, DAN DIACONU SIMONA DRĂGOI

DIRECTOR, ŞEF SERVICIU, CULIŢĂ CHIŞ ADRIAN COLOJOARĂ

ŞEF BIROU, CONSILIER, CRISTINA GAVRA NASTASIA MIRCEA

AVIZAT JURIDIC,